sobota, 21 grudnia 2013

PYSZNE CIASTO BEZ MĄKI, CUKRU I MLEKA / CIASTO ZAMIAST BISZKOPTU / CIASTO NERKOWCOWE - MIGDAŁOWE

Jaśniuteńkie, puszyste, z jabłkami, pachnące cytrynowo - waniliowo - cynamonowo.
Stało się naszym CIASTEM NA NIEDZIELĘ.
Bez cukru, bez glutenu bo bez mąki, bez mleka (opcjonalnie możesz je zrobić z jajkami). I co najważniejsze: bez sztucznych bezglutenowych mąk i zastępników, które nic wspólnego ze zdrowym żywieniem zazwyczaj nie mają.
Idealnie sprawdziło się również od święta, bez jabłek i cynamonu, jako blat tortowy a la biszkopt (tak tak, w torcie dla SmakoMęża).


:)

Składniki:
migdały (lub nerkowce) 200g 
ryż pełnoziarnisty surowy (100g)
kasza jaglana surowa (100g)
len złocisty (30g)
tłuszcz kokosowy nierafinowany (50g)
ksylitol lub miód lub syrop klonowy (50g lub do smaku)
skórka cytrynowa eko (2 łyżka pokrojonej drobno)
wanilia - laska (nieduży kawałek)
jaja (2 szt. opcjonalnie lub dodatkowy len złocisty - 30g)
kamień winny do pieczenia (proszek eko, 4 łyżeczki, ok16g czyli porcja na 0.5 kg klasycznej mąki)
woda (ok. 100g w opcji z jajkami, w przypadku ciasta wegańskiego odpowiednio więcej)

w wersji na ciasto z owocami:
jabłka (2 szt.)
owoce goji (garść) - opcjonalnie
dowolne owoce z kompotu bez cukru, np. wiśnie (odsączone, garść) - opcjonalnie
cynamon, do posypania jabłek

Wykonanie (thermomix):
Ryż zmiel na mąkę (1-2 minuty/obroty 10), następnie przesyp do miseczki. Włóż do miksera kaszę jaglaną niegotowaną, miksuj na mąkę (1-2 minuty/ obroty 10). Wyjmij z urządzenia do kolejnej miseczki. Len złocisty zmiksuj na mąkę (5-10s/obroty 7), jeśli decydujesz się na wersję wegańską - w sumie 60g. Dodaj do lnu migdały (nerkowce), zmiksuj na mąkę (5s/obroty7, 5 s/ obroty 10). Teraz wrzuć do mąki z lnu i migdałów (nerkowców) zmielony ryż i kaszę, dodaj proszek do pieczenia (kamień winny - 4 łyżeczki), wymieszaj całość (obroty 3-5s/obroty 3). Kiedy wszystkie suche składniki są wymieszane, nałóż na noże urządzenia motylek, dodaj ksylitol (lub syrop, miód), skórkę cytrynową, otartą wanilię, tłuszcz kokosowy w płynnej formie, jajka i wodę (w wersji wegańskiej samą wodę w ilości początkowej nieco większej niż 100g i stopniowo dodawaj więcej tak by osiągnąć konsystencję bardzo bardzo gęstej śmietany). Bardzo gęste, porządnie wymieszane ciasto (5min/obroty 3 lub 4) wyłóż do szklanej formy o promieniu ok.22-24 cm, wysmarowanej suto tłuszczem kokosowym. Jeśli pieczesz ciasto na tort, powinno ono wyrosnąć idealnie tak byś posiadał/ła 2 piękne blaty po przekrojeniu.


Możesz też użyć keksówki, zwłaszcza jeśli pieczesz ciasto z jabłkami. Pokrój owoce na cieniutkie plasterki, wyłóż je na wierzch ciasta, udekoruj goji lub wiśni, posyp cynamonem i ewentualnie dodatkową porcją ksylitolu jeśli owoce są za mało słodkie i zapiecz w piekarniku w temperaturze 165 stopni przez ok. 40 minut (do tzw suchego patyczka - testujemy "mokrość" ciasta nakłuwając je patyczkiem). Stopień wypieczenia zależy od Waszych preferencji. W niektórych przypadkach czas pieczenia dochodził do 1 godziny (bardziej sucha wersja).

Przed upieczeniem
Po upieczeniu

*Jeśli nie posiadasz Thermomixa, zmiel "mąki" w dowolnym urządzeniu, lub kup gotowe.
*podane mąki możesz zastąpić samą mąką jaglaną albo ryżową, albo amarantusową, kasztanową, z  ciecierzycy.... eksperymentowanie wskazane! 
* uwaga, zbyt duza ilość owoców może obciążyć ciasto (nie wyrośnie zbyt dużo lub wcale)
*uwaga, zbyt duza ilość wody (za rzadkie ciasto) może spowodować rownież efekt j.w.

Smacznego!
:)

16 komentarzy:

  1. Wygląda naprawdę apetycznie! No i bez dwóch zdań, takie ciasto to samo zdrowie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. No cóż, robię się głodna :) A tak w ogóle to niesamowite te Twoje przepisy. Wesołych Świąt

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakie wspaniały pomysł! Super wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  4. wygląda jak milion dolarów. Właśnie szukam jakiegoś przepisu na zdrowy wypiek świąteczny :) Wpisuję na top topów;) Merci!

    OdpowiedzUsuń
  5. dobrze, że mam thermomix ;) na pewno zrobię to ciasto! ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Genialne:) Iw, jesteś niesamowitą inspiracją kulinarną! dziękuję i ściskam przedświątecznie. Dominika

    OdpowiedzUsuń
  7. Smakoterapio, proszę poleć sprzęt na którym pracujesz.
    Mój blender nie ma ostrzy typu "S" (co jak zauważyłam jest istotne przy wielu przepisach), dlatego chciałabym kupić nowy sprzęt.
    Proszę napisz jakie cechy blendera/malaksera z Twojego doświadczenia są istotne? Na co zwracać uwagę przy wyborze sprzętu?
    Z góry dziękuję za odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie wstawia się takich postów, kiedy za 6 godzin przychodza goście na urodziny Młodego, a ja już mam wybrane przepisy i weszłam tylko coś sprawdzić! To wygląda tak smakowicie, że cały mój plan na dzisiaj wziął w łeb... Będzie ciasto z jabłkami...

    OdpowiedzUsuń
  9. Ładne to ciacho i z pewnością smakuje świetnie. Muszę kiedyś spróbować zrobić ciasto bez mąki, cukru i mleka. bardzo mnie ciekawi :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Zrobiłam bez jaj i z ryżem brązowym jaśminowym. Jest przepyszne! Dzięki Iw :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zrobiłam, zjadłam już połowę, jest pyszne! Dziękuję za przepis ten, i wiele innych, które są u mnie w stałym użyciu :) Dobrego Roku życzę!
    Pozdrawiam
    Edyta D.

    OdpowiedzUsuń
  12. mi jakoś nie wyszło chociaż też robiłam przy pomocy TM :-( starałam się jak mogłam i mocno trzymałam się przepisu :-((( niestety jakieś twarde i ciężko mi się je jadło. Czy może taki był zamysł i ma być twarde?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, jest mięciutkie... :) Musicie chyba wpaść do nas ciacho. ;) Uściski! :*

      Usuń
  13. Słyszałam, że ksylitolu nie należy dodawać do ciasta, bo nie urośnie?
    Czy to prawda?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ksylitol to alkohol więc nie będzie pożywką dla drożdży w cieście drożdżowym. :) Natomiast nigdy nie słyszałam zeby dodatek ksylitolu "blokował" wzrost ciasta.

      Usuń
  14. Smak ciasta popsuła mąka jaglana, było gorzkawe. Czy jest jakaś sprawdzona firma, której jaglana nie jest gorzkawa? Czy można dodać ugotowaną kaszę?

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.