czwartek, 13 czerwca 2013

WEGAŃSKI MAJONEZ - MAJONEZ Z KASZY JAGLANEJ

W ramach "słonecznego lenia" leżę dziś, w jedyny mój wolny dzień, na trawie lub snuję się baaaardzo daleko od kuchni. Dostępność wspaniałych świeżych warzyw spowodowała u mnie awersję do palników gazowych ;) więc raczymy się chwilowo surowizną.
Pyszne, wyrwane przed chwilą z ziemi rzodkiewki, szczypiorek, świeże ogórki i kalafior, groszek cukrowy i musztardowiec oraz marchew chrupiemy maczając rzeczone w kremowym wegańskim majonezie. Jest beznabiałowy, bezcukrowy, bardzo delikatny w smaku, oparty tylko i wyłącznie na naturalnych składnikach, idealnie nadaje się również dla dzieci. W wersji "dla dorosłych" można podkręcić smak ulubionymi dodatkami: czosnkiem, ziołami, ostrą papryką...
Cieeeepło.... słońceeee....!!!
Życie jest piękne!
:D


Składniki:
ugotowana kasza jaglana (1/2 szklanki)
słonecznik (2 duże łyżki)
woda (1/2 szklanki)
ksylitol (1 łyżka lub do smaku, albo inna substancja słodząca)
cytryna (4 łyżki lub do smaku)
biała gorczyca (1 łyżeczka lub wedle gustu)
sól (kilka szczypt)
olej nierafinowany o delikatnym smaku (3/4 szklanki) np. ryżowy

Wykonanie:
Kaszę, słonecznik, wodę, gorczycę, sól i ksylitol oraz cytrynę zblenduj najgładziej jak tylko można. Stopniowo dolewaj olej. Dopraw jeszcze ewentualnie do smaku.
Gotowe!
:D
Smacznego!
Ciao!



73 komentarze:

  1. Jaki aksamitny, kremowy... Mam obawy - gorczyca się rozdrobni? Blender-żyrafa da radę? Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gorczyca tak, miksuj dłuuugoooo z przerwami. Lepiej w blenderze z pojemnikiem. :)
      Uściski!
      :)))

      Usuń
  2. A czy smakuje choć trochę podobnie do tradycyjnego majonezu czy to raczej inna bajka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tradycyjny majonez, masz na mysli sklepowy? Kazdy z nich smakuje inaczej... Nie pamiętam też już trochę jak smakują, bo zawsze sama robię. :) Warto spróbować. :D

      Usuń
    2. zrobiłam go właśnie :) Smakuje lepiej niż sklepowy! Jest przepyszny :)

      Usuń
  3. To jednak z tej kaszy da się zrobić wszystkoooooo, kiełbasę tez Iwonka na bank potrafisz :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeszcze o tym nie wiem, ale skoro Alcia mówi.... ;)))
      Caus!
      :)))))))

      Usuń
  4. Niezła jesteś! Podglądam często Twojego bloga i zastanawiam się czy jest coś czego z kaszy jaglanej nie zrobisz? Majonez bardzo mi się podoba, na pewno zrobię jak będę potrzebować. Jedna z moich córek niedawno pierwszy raz w życiu skosztowała majonezu (sklepowego) i teraz mnie męczy żebym zrobiła taki sam, tylko zdrowy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję że córci będzie smakował.
      Uściski!
      :)))

      Usuń
  5. zrobiłam!
    mój jest bardziej żółty bo miałam tylko olej nierafinowany rzepakowy..
    to jeden ze smaczniejszych "substytutów" sklepowych smaków ;)
    a wiem co mówię, bo jestem od niedawna na "detoksie"
    od przetworzonej żywności ;))))
    jest genialny w swej prostocie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się Marion! Szybka jesteś! :D
      uściski!
      :)))

      Usuń
  6. Jutro zagości na moim stole:)

    OdpowiedzUsuń
  7. ile może stać w lodówce? bo chyba zaraz zrobię, ale mam tylko oliwę z oliwek...

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam do Ciebie zaglądać :). Super pomysł na majonez, muszę koniecznie wypróbować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. <3 :))))))))))))))))))))))))))
      Wypróbuj! jest pyszny!
      Całuję!
      :)

      Usuń
  9. Fantastyczny, jak ladnie, kremowo i gesto wyglada! Gdybym nie byla taka niewyspana to juz bym leciala po kasze do sklepu...

    OdpowiedzUsuń
  10. I did it! I did it! :)))) kurczę naprawdę!smaczne! dzięki!:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. YesYesYes!
      :D
      Uściski!
      Właśnie znowu robię... ;)

      Usuń
  11. Właśnie zostałam poczęstowana, to jest przepyszne :)Sama robię jutro, a potem już zawsze :)

    OdpowiedzUsuń
  12. a i zrobiłam z pyłkiem pszczelim bo nie mialam nic co słodzi:) i olej słonecznikowy nierafinowany:) wiec jest smaczny ale czuje ze za mocny olej i słodzik by sie przydał jakis:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O, tak tak, olej mus być subtelny i trochę słodkości do zbalansowania smaku się przyda. :)
      Uściski!
      :)))

      Usuń
  13. aaa i jescze najpierw zmieliłam w młynku do kawy gorczyce i słonecznik i pyłek ( gdyż mój blender tak gładko by ziaren nie zmiksował:)))

    OdpowiedzUsuń
  14. Jest przepyszny, a Twoje przepisy zapełniają mój "kajecik kulinarny" :)Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Również jestem na diecie i majonezu nie kosztowałam ho ho, dawno:)
    Już mi się marzy od nowa, dzięki Pani...
    Wpadam tu czasem i podziwiam zapał i chęci:)
    Będę kuchcić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :D
      działaj, smakuj!
      Dziękuję i całusy ślę.
      :)))

      Usuń
  16. cudowny i ta konsystencja... :) :*

    OdpowiedzUsuń
  17. za tydzień mam obronę magisterską i żeby nie zwariować muszę wyemigrować do kuchni na trochę, majonez będzie idealnym początkiem. zwłaszcza, że organizm po wątpliwym stresującym miesiącu woła o zdrowe! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hihihihiiiii! Cudowny kierunek emigracyjny... :)
      Uściski ślę! i powodzenia życzę!
      :)))

      Usuń
  18. Mam do wypróbowania zamiennik z orzechów nerkowca... ale ten wydaje się być jeszcze lepszym wyborem :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nerkowce są extra. Ale kasza genialna, prosta, tania, nie uczula, zdrowa na max...
      Uściski!
      :))))

      Usuń
  19. w przeciągu kilku dni zrobiłam już z kilka razy;) i chyba mi się nie znudzi;)polałam nim dziś kapustę kiszoną, do tego warzywka na parze również polane majonezem i pita , o mamooo! niebo w gębie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taaaaaak! Jest pycha! Tak się cieszę.... :D :D :D
      Uściski! :))

      Usuń
  20. Miałabym ochotę spróbować takiego majonezu - prezentuje się niesamowicie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haniu, jest zaskakująco fantastyczny! Polecam!
      :))))

      Usuń
  21. Ogromnie dziękuję Ci za tego bloga ! Mam nietolerancje pokarmową i nie mogę jeść wielu produktów m.in. nabiału, ryżu, pszenicy, owoców itd. A tutaj znalazłam mnóstwo przepisów idealnych dla mnie. Dzięki Tobie w końcu dowiedziałam się czym zastąpić śmietanę, chleb. Myślałam, że już nigdy nie będę mogła spróbować tortu a tu taki piękny przepis. Codziennie będę gotować razem z Tobą :) Dziękuję z całego serduszka. Cieszę się, że jest ktoś to dzieli się swoją wiedzą i talentem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za pokrzepiające słowa! Przesyłam uściski!!!
      :)))))

      Usuń
  22. Jednak swiat jest maly, na warsztatach wegetarianskich w Gorzowie zapytana zostalam przez jedna z uczestniczek, czy znam Tojego bloga, bo jest nim totalnie zafascynowana. Jako absolutny wzrokowiec stwierdzilam, z nic mi ta nazwa nie mowi... a tymczasem to TY, znam Cie przeciez doskonale z wirtualnego widzenia, pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :D
      Znamy się tylko z widzenia, a jednak... ;)
      całusy!

      Usuń
  23. Wypróbowałam :) Po dodaniu startego chrzanu robi się pyszny sos chrzanowy!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest rzeczywiście doskonałą bazą do innych sosów.
      Całusy Klaro!
      :)))

      Usuń
  24. Pyszny :)
    Frania

    OdpowiedzUsuń
  25. Zamierzam się właśnie do niego. Dziś mam dzień na gotowanie. Czy długo może stać w lodówce taki majonez?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj! Nie za długo. Kilka dni, nie więcej. :)
      Zresztą u nas utrzymuje się zwykle przez jeden dzień. ;)
      Uściski!
      :)))

      Usuń
  26. Właśnie zrobiłam i... smakuje mi bardziej niż którykolwiek ze sklepu, chociaż dawno żadnego nie próbowałam już :P Jak mamie zrobiłam kanapkę z ogórkiem i tym majonezem, to przyszła do mnie do kuchni i powiedziała, że jest "Podejrzany, bo jakiś bardzo smaczny" :D :D Genialny przepis :)Nie miałam innego oleju w domu jak rafinowany, ale i tak nie żałuję, a następnym razem zrobię jego nowszą wersję może z odrobiną mielonych migdałów ^.^ Wszystkiego dobrego i zdrowego! Buziaki :* :*

    OdpowiedzUsuń
  27. Cudowny jest ten majonez.. po prostu cudowny. Zajadam i cichaczem "dorzucam" do sałatek rodzince z dodatkiem czosnku ;)Mąż, fan "kieleckiego" podejrzliwie patrzy, ale nie odmawia ;) powoli się oswaja. Jesteś fantastycznie inspirujacą osobą. Z twoją pomocą moja dieta bezmleczna, bezglutenowa, bezjajeczna oraz bezdrożdżowa to pikuś ;)Kocham.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Merci Kochana!!!
      Uściski ślę Dla Ciebie i podejrzliwego fana "kieleckiego". ;)
      :)))))
      :***

      Usuń
  28. Smak super, ale bardziej mnie nurtuje pytanie jakiego sprzętu używacie, bo mi (mimo że smaczne) to wyszła breja:( blender kielichowy nie dał rady, młynek do kawy nie był wstanie rozdrobnić gorczycy. Próbowałam jeszcze w rozdrabniaczu to ujednolicić, ale jakoś nie bardzo się udało. wyszła smaczna pasta:-))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Majonez na zdjeciu powstał dzięki mikserowi wysokoobrotowemu.
      :)
      Uściski!

      Usuń
  29. A mi nie wyszedł :(((. Ale pewnie to wina mojej modyfikacji : zamiast słonecznika dałam migdały , a żeby nie zarżnąć blendera przedtem moczyłam ja całą noc w celu zmiękczenia .Więc chyba wody nie powinnam już dodawać :(. Dla uratowania całości , która w sumie jest bardzo rzadka , na koniec dałam oleju kokosowego i teraz chłodzi mi się toto , i może konsystencja pozwoli wykorzystać go jako dressing ... A duuużo tego mam ...
    Ale ten blog i tak jest wspaniały . Jako wegetarianka od 23 lat znajduję tu fantastyczne inspiracje i na pewno jeszcze niejedno z Twoich przepisów spróbuję upichcić .
    Pozdrawiam :)) - Agata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agatko,
      dodatek słonecznika nie jest niezbędny. w zasadzie to kasza z olejem tworzy majonez. Reszta stanowi dodatek smakowy. :)
      Przesyłam całusy! Mam nadzieję że uratowałaś swój eksperyment.
      Uściski!
      :))))

      Usuń
  30. Zrobiłam po raz 4 lub 5-ty. Tym razem dodałam płatki drożdżowe dla bardziej majonezowego smaku. Fajne podkręciły efekt końcowy. Zawsze robię z połowy porcji, bo całej nie jestem w stanie wsunąć zanim się zepsuje.

    OdpowiedzUsuń
  31. Odkąd spróbowałam tego majonezu, to "sklepowe" mi już nie smakują :-)
    Dziękuję za ten przepis!
    Ola

    OdpowiedzUsuń
  32. a czy gorczyca jest kluczowa dla odpowiedniego smaku,
    niestety nie mam i wątpię czy znajdę dla potencjalnych resztek gorczycy inne zastosowanie. można ją wyeksmitować z majonezu...
    pozdrawiam
    Ela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. gorczyca zastępuje tu musztardę, która zawsze gości w majonezie - ja bym nie rezygnowała z ziarenek, dodaje ostrzejszego smaku i nieco zakwasza...
      ja do majonezu dodałam swoją home-made musztardę, bo akurat czystej gorczycy zabrakło - majonez jest bossski :)

      Usuń
  33. zrobiony - zamiast wody dodalam mleko ryzowe, jest ciekawy w smaku, choc nast razem dam mniej ksylito :)
    pytanie - czy ma znaczenie czy kasza byla zimna czy ciepla? bo ja akurat mialam ciepla wlasnie ugotowana i mam wrazenie ze majo wyszedl mi dosc rzadki w konsystencji, ale moze musze poczekac az sie schlodzi.

    OdpowiedzUsuń
  34. Zrobiłam ten majonez, ale, wyszedł troszkę rzadki! nie taki aksamitny jak Pani! co modło pójść nie tak? oraz mam pytanie. Ile ma, ml szklanka którą Pani odmierza? oraz jakiej firmy mogłaby Pani polecić jakiś mikser który by dawał radę miksować na gładszą masę. Mam Bosch, kielich do koktajli ale chyba on jest za słaby. Jak robiłam czekoladę z kaszy jaglanej na kanapki to też nie wyszedł gładki tylko z gródkami.

    OdpowiedzUsuń
  35. Tu Ela ponownie -połączyłam pomysł na majonez z jaglanki i ekspresowy z Twojej strony, trochę zmieniłam - dodałam tylko jaglanki, oleju, soku z cytryny, soli, jajko, pół łyż. musztardy i (tak przyznaję się) szczyptę cukru. Zmiksowałam, spróbowałam i odleciałam..mmm...grunt to dobra inspiracja

    OdpowiedzUsuń
  36. Dziękuję za przepis.Nie jadłam majonezu od 4 lat :)
    Wyszedł mi trochę za rzadki,dlatego dosypałam słonecznika i jest ok.
    Dodałam ząbek czosnku,właśnie przegryza się w lodówce.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  37. I ja zrobiłam :) Nie wierzyłam, że się uda a jednak :) Dziękuję za przepis.

    OdpowiedzUsuń
  38. I ja zrobiłam. Z małymi modyfikacjami. ;)
    Gorczycę i słonecznik zmieliłam wpierw na sucho. Wtedy reszta poszła błyskawicznie. :-)

    Jak długo można taki majonez przechowywać w lodówce?

    OdpowiedzUsuń
  39. Kurcze tyle osób pisze, że tak łatwo im wychodzi, a mnie się nie udało:( bardzo prosze o podpowiedź co zrobiłam źle? NA początku wszytskie składniki blendowałam w takim zamkniętym pojemniku z ostrzami na dole. Dodałam trochę oliwy i blendowałam dalej. Masa była dość gęsta jak pasta kanapkowa nie majonez, więc dodałam jeszcze oleju i wtedy nagle wszystko się rozwarstwiło:/ oddzielił się olej wyglądało jak zważony serek i nie chciało się już połączyć:/
    Poradźcie proszę co zrobić żeby majonez wyszedł taki piękny i gładki?Jakiego dokładnie blendera powinnam użyć? Co mi się mogło przytrafić?

    Będę bardzo wdzięczna za info:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam takich doswiadczeń, zawsze się udaje. Może dodatek oleju powinien był być dozowany strużką, powoli? Zgaduję. Nie pomogę... Spróbuj raz jeszcze! :)
      Uściski!
      Iw
      :)

      Usuń
  40. Dziś po raz drugi zrobiłam twój majonez, pierwszy raz nie wyszedł mi, moze dlatego że dodałam zwykły rafinowany olej rzepakowy ale wtedy tylko taki miałam i smak był nieprzyjemny, natomiast dziś jest rewelacja dodałam olej lniany i coś mnie jeszcze pokusiło żeby dorzucić małą garstkę migdałów, jestem bardzo zadowolaona z efektów :))))))))) świadomość że moje dziecko może go wcinać do woli na zdrowie jest dla mnie bardzo cenna :) poza tym wypróbowałam już wiele innych Twich przepisów , wiele z nich jest prostych i smacznych, a od kilku dni króluje jaglana czekolada, moja prawie dwuletnia córcia wprost zajada się nią :)))) Dziękuję za świetne inspiracje :)))

    OdpowiedzUsuń
  41. Mmm kuszące ! Jutro się zrobi :)
    A jaka " data ważności " ? :)))

    OdpowiedzUsuń

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.